SVINDEL - STYR UNNA
Her er det noe alvorlig galt. For det første oppdateres ikke saldoen på kontoen vår; den forblir uendret i flere uker. Vi som bedrift ble deretter tvunget til å trekke oss ut fra Firi, da de plutselig besluttet å ikke kjøre flere uttak til vår konto mens saldoen vår sto i NOK.
Vi måtte derfor veksle flere hundre tusen tilbake til krypto, noe som medførte store kostnader. I tillegg førte kryptooverføringer til ytterligere utgifter, og totalt sett kostet denne prosessen oss rundt 10 000 kroner.
Vi vurderer nå å anmelde saken, da vi ser andre har vært utsatt for samme problemstilling og er en svært problematisk opplevelse for oss som bedrift som må dokumentere denne svindelen. Vi valgte Firi fordi de er norske, men ble overrasket over at all kundesupport ble gitt fra Sverige. Målet vårt var å gjennomføre all handel innenfor Norges grenser for å sikre transparens for vår revisor og regnskapskontor, men dette gikk ikke som planlagt.
Etter å ha blitt tvunget til å bytte tilbake til krypto med betydelig tap, ble vi fortalt at kryptooverføringer ville skje umiddelbart, noe som heller ikke stemte. Vi sitter fortsatt å venter på tilbakebetalingen og får nå ikke betalt faste utgifter på grunn av dette. På grunnlag av vår erfaring anbefaler vi å vurdere andre alternativer på det sterkeste.
Kundeservice er som å snakke med en svensk veggplante - regner med at disse er innleid arbeidskraft uten noen som helst tilgang til å gjøre noe som helst. KYC derimot tar flere uker. Kan ikke engang telle hvor mange ganger jeg har kontaktet support som returnerer svada hver eneste gang.
Oppdaterer videre hvordan dette går, og saken politianmeldes om ikke dette ordnes opp.
OPPDATERT: Fikk betalt ut kyrptoen til slutt, dette tok svært lang tid. Vi fikk selvfølgelig ikke noe svar på hvordan de har tenkt å håndtere det "store" tapet på flere tusen som de tvang på oss når de fikk oss til å veksle frem og tilbake i krypto, og med kjempe spread på toppen ble dette en lite hyggeilig opplevelse. Vi har prøvd å komme i kontakt med support men de unngår rett og slett å svare hvordan de har tenkt å erstatte tapet de er skyldig i og vi vuderer nå hvordan vi skal ta saken videre.
Selv etter å ha fullført registreringsprosessen med KYC og bedriftsregistrering og blitt bekreftet som godkjent bedriftskunde via mail, er det et faktum at ytterligere problemer vil oppstå ved første uttak. Virksomheten vil faktisk holde innskuddet som gissel, kreve en ny KYC-sjekk for pengenes opprinnelse. Dette bør strengt tatt gjøres fra starten av slik andre exchanges gjør, men virker utelatt med viten og vilje for å ikke skremme bort kunder.
Når man tror alt er greit, er det det definitivt ikke. Selv etter å kontaktet support og levert nødvendig dokumentasjon, blir du fortalt at prosessen tar 2-3 dager. Realiteten er at det tar 3-4 uker, en taktikk som virker utformet for å tvinge kunder til å sette inn mer penger, slik at virksomheten kan utnytte situasjonen til å trekke så mye i gebyrer som mulig.
1. april 2024
Anmeldelse skrevet uten oppfordring